onsdag 6 maj 2009

Fystest

Oj, så skoj det var! Testerna gav ett bra resultat, och visade att jag nog kommer att klara Göteborgsvarvet på ett bra sätt.

Först var det laktattröskeltest. Det är till för att hitta pulsen där kroppen inte längre klarar av att bryta ner mjölksyran i samma takt som den skapas i musklerna. Om man ligger över tröskeln så känner man så småningom av mjölksyran, men tröskeln inträffar långt innan man märker av det. Testet gick ut på att jag i fem omgångar sprang på ett löpband i 4 min på en viss hastighet. Efter de 4 minuterna togs ett blodprov som mätte min laktat nivå. Det visade att min tröskelnivå låg kring 168 i puls.

Nästa test var max syreupptagningsförmåga. Den var tyngre. Jag började på 8 km/h på löpbandet med en mask över mun och näsa, som mätte min andningsluft. Varje minut så höjdes hastigheten med 1 km/h upp till 14 km/h. Därefter så ökades lutningen med 1% per minut istället. Det var trots allt inte så jobbigt som jag hade väntat mig (jag fick en instruktion i hur jag skulle spy innan jag startade...), men jag flåsade bra emot slutet. Testresultatet gav iaf att jag hade hela 60.8 i VO2max, vilket var superior =) Och min maxpuls ligger nog kring 188, snarare än 195 som jag trott.

Det var riktigt skoj att göra testerna, och det känns som att jag kommer ha bättre koll på min kropp på Göteborgsvarvet nu. Får se om jag ska testa mig i höst igen. Jag fick ett träningsprogram att följa, men jag får se om jag ska ta tag i det...

Jag har anmält mig till andra deltävlingen av Oban nu, ska bara se till att pricka in formen till nästa torsdag.

Det stora som väntar annars är att mina och Ls föräldrar kommer hit på besök i helgen och ska träffa varandra för första gången. Det ska bli skoj och vi hoppas på bra väder, för en stor del av tiden har vi tänkt vara ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar